Jump to content
Forum Look Announcement

Featured Replies

• Author

PD5lsdX.jpg

Thea Johnstad on the catwalk in Milan for Au Jour Le Jour ss 2015

• 2 weeks later...
  • Author

post-5603-0-1446085693-32201_thumb.jpg

Thea Johnstad er for tiden hjemme i Bergen før det bærer videre til Paris eller London.

På høye hæler fra Bergen til New York

Thea Johnstad (19) fra Bergen skulle egentlig begynne å studere til høsten, men så oppdaget ”modellmamma” Donna Ioanna henne.

Jeg møter henne over en kopp te i hennes barndomshjem i Bergen, før det om noen dager bærer videre på modelloppdrag

i Europas storbyer. Høstsolen skinner gjennom vinduet og planter en stripe av lys mellom oss. 

I løpet av året har bergensjenten jobbet i motemetropoler som Milano og New York. Der opplevde hun hvor hardt det er å gå

på høye hæler mellom castinger og kundemøter daglig. Det hele startet på et kjøpesenter i hjembyen i januar i år.

Tilfeldig møte med modellverdenen
Jeg var på shopping på Xhibition i januar i år og Donna Ioanna skulle ha modellkonkurranse der. Da hun så meg sendte hun

en av assistententene sine inn i skobutikken jeg var i for å spørre om jeg ville være med på konkurransen. Jeg takket nei fordi

jeg tenkte dette ikke var noe for meg, men etterpå kom Donna selv inn i butikken og overtalte meg til å bli med.

I februar var finalen i Oslo der jeg kom på 2.plass, det var altså sånn det startet, svarer Johnstad avslappet.

Donna Ionna er en av Norges fremste modellagenter og uttaler over telefon at det som utmerket seg med Thea og gjorde at

hun ønsket å satse på henne, var de små, feminine trekkene og det lange, yndige vesenet hennes. Med tanke på at hun blant

annet er kjent fra Top Model på TV3, og har tidligere oppdaget noen av de største norske modelljentene, som Frida Aasen,

Siri Tollerød og Merethe Hopland bør vi ta hennes ord på at Thea har mulighet til å bli en av de nye norske toppmodellene. 

Ble fløyet til Milano
Ioanna har hovedkvarter i både Norge og Milano der hun blant annet årlig arrangerer modellkonkurranser lignende som den

Thea Johnstad ble med på, i tillegg til jevnlige modellkurs for unge jenter med en drøm om modellyrket.

Donna ringte meg vel i februar en gang og begynte å snakke om at jeg skulle dra til Milano, men det var ikke før i sommer at

hun plutselig ringte meg og sa at jeg kunne komme dit om to dager for å møte et byrå som heter Monster Management, forteller

Thea Johnstad.

Etter dette har det bare gått oppover for bergensjenten der hun de siste månedene har levd et modell liv mange bare kan

drømme om. Milano ble Johnstads første møte med den reelle modellverdenen. Den harde jobbingen er en stor kontrast til livet

hjemme i Bergen, der hun lever et betraktelig mindre hektisk liv for øyeblikket. Det var likevel ikke før hun ble sendt til New York

i begynnelsen av august at det virkelig tok av. 

Dior, Prada og Calvin Klein var interessert
Reisen til New York kom ganske brått på, men Donna hadde sendt filmer av meg til et byrå der som heter The Lions.

Det vise seg at de var interessert og plutselig ringte hun en fredag og sa jeg skulle til New York på søndag.

Selv om det var enda hardere arbeid i New York med opptil 10 castinger om dagen med en tett timeplan, lønnet den harde

jobbingen seg. Johnstad nådde nye høyder i verdensmetreopolen der hun fikk gå for merker som amerikanske Honor og

svenske Rodebjer i prestisjetunge Fashion Week. I tillegg forteller hun ydmykt om at store merker som Calvin Klein, Prada,

Dior og Victoria Beckham lenge var interessert i å ha henne med i sine show.

Det var en unik og spennende opplevelse, forteller hun engasjert, jeg ble overrasket og synes det var gøy å høre at de

største merkene viste sin interesse for meg. Hun tar en slurk te og fortsetter, det fikk meg til å tenke at jeg kunne ha en

sjanse i denne bransjen, selv om det ikke ble noe av i denne omgangen.

Tokyo en mulighet
Hun retter seg opp og forteller spent om planer og muligheter for fremtiden, – Jeg tenker å reise til London eller Paris, og

tilbake til Milano de neste månedene, også skal jeg være med i Fashion Week i februar. Da er jeg mer forberedt og vet mer

om konseptet, så satser på at det går bedre da.

Tokyo kan også være en mulighet fordi jeg har fått så mange kommentarer på hvor ung jeg ser ut, legger hun til lattermildt.

Jeg har et såkalt “babyface” som de kaller det. Det er visst veldig populært der. Jeg har nemlig fått høre på nesten alle

castingene at det ser ut som om jeg er 14-15 år.

Donna Ioanna legger også mye vekt på at de nå satser på såkalte Campaign Season ettersom showene er ferdig. Donna

Ioanna understreker at hun har stor tro på 19-åringen, og at det er uvanlig at hun legger så mye tid og arbeid i en helt ny

og fersk jente i bransjen. Det er kjempegøy og veldig stort at hun ønsker å satse og bruke så mye av sin tid på meg, svarer

Thea Johnstad entusiastisk, det er jeg veldig takknemlig for. Jeg hadde aldri kommet så langt hvis jeg hadde prøvd å bli

modell på egenhånd.

Søndag 5. oktober 2014

• 3 months later...
  • Author

post-5603-0-1446085697-75816_thumb.jpg

Thea is going to London to day...

• 1 month later...
  • Author

Orla Kiely - London Fashion Week F/W 2015

post-5603-0-1446085700-09565_thumb.jpg  post-5603-0-1446085700-50918_thumb.jpg

• Author

Show Package - London F/W 2015: Models 1